Wednesday, June 29, 2011

arini saye buat kek batik:)

hehehe.

hari nih sgt memenatkan b'banding hari lain kn..(xtvt harian:makan dan tido),pagi kena pegi dengar ceramah pra L (amek lesen bawak kete kebal).arini 1st time aku drive kete kt atas jalan raya (tanpa melompatkn kete mse nk idup enjin)haha....sumpah cuak biler aku (si pemandu berhemah yg bwak 20km/h) bawak kete time tuh,sebab treler bsar giler duk kt blakang dengan de sbijik kete yg x menyempat2 nk potong aku time tuh....tp buat muke cool je kn sebab takot nnt kena sergah ngan chegu aku tuh sebab gabra,haha.tp even penat pon,arini still the best:)so aku memanfaatkan lg mase yg ade arini dgn menyediakan kek batik.haha.aku tak tipu, aku pandai buat kek,kek batik la.kek2 lain pon bole,tp kena praktis lbih sket la,huhu...sebenarnyer dr minggu lepas lg nk buat tp ntah cm mne arini baru de mase lapang nk buat (pdahal hari2 de mase lapang kot)haha.
nak buat kek batik ni orang kate senang,tp kalo x ikot care die pon silap2 nnt kek batik korang jadi kain batik plak,haha.ha,resipi ni aku blaja time matrik dlu,x ingat da sape yang ajar aku (mmg dsar kacang lupekn kulit btol),tp lpas try resipi ni kire not bad la,de la rase kek batik,haha

resipi die camnih....


Bahan-bahan

  • 1 bungkus (350g) biskut marie
  • Setengah buku butter(aku gune buttercup,sbb mak aku suke:) )
  • 2 biji telur
  • 1 cwn serbuk koko
  • 1/2 cwn milo
  • 1 cwn air
  • 3/4 cwn gula (toksah byk2,ingt!kurgkn manis dlam mknan,tmbahkn manis dalam snyuman:p)
  • ** milo dan koko tu terpulang pd citarasa. nak rase cokelat yg kuat..gune 1 cwn koko+1/2 cwn milo.nak rase yg agak mild,gune 1cwn milo+1/2 cwn koko
Cara-cara
  • patah2kan biskut (smbil patahkn biskut,smbil sumbat dlm mlut,hehe)
  • dalam periuk, campurkan koko,milo,air,gula. pastu korang kena kacau sampai semua dah larut
  • then masukkan butter,kacau sampai butter cair
  • kecikkn api, masukkan telur..(jgn lupe bsuh telur tu dlu) then korang kacau sampai agak2 pekat (lbh kurang 30 saat).padamkan api
  • masukkan pula biskut yg dah dipatahkan tadi.kacaukn sampai semua biskut td dh di selaputi cokelat.(sukatan biskut terpulang pd citarasa. kalo korang nak byk cokelat gune sket jer...)
  • masukkan dlm loyang..tekan2 sket bg padat.simpan dlm peti sejuk sebelum dipotong,dihidangn dimakan:)
       
                           *ni la ghupenyer biler da siap:)


okeh,selamat mencuba!:)